fredag 2. desember 2011

Viltgryte.

I dag glemmer jeg alt som heter lavkarbo-Karbohydrater og kalorier, for i dag skal jeg ha min absolutte livrett til middag, og her er den: Viltgryte. 500 gr. reinskav 2 løk 100 gr. sjampingjong 2 ss. smør 2 dl. vann 1 ts. buljongpulver, gjerne av vilt. 100 gr. brunost 3 dl. creme fraiche 1 ts salt 1/2 ts. nykvernet pepper 5 enebær 100gr tyttebær ................................................................. 1. Skjær løk og sopp i båter og brun det sammen med reinskavet.Ha i vannet, buljongpulveret . og brunosten. La det koke i ca. 5 min. ..................................................................... 2.Tilsett Creme Frech og la det koke opp. Smak til med salt og pepper og gjerne noen knuste enebær. Noen tyttebær i gir en ekstra god smak. Potetmos eller kokt ris passer godt til. .................................................................... En enklere utgave som også smaker nydelig er å kutte ut løk, brunost og creme fraiche, buljongpulver og enebær.Bruk heller skogsbacon, stek alt og la det småkoke i fløte i 5 min.Rør i av og til.Kulepoteter er også godt i stedet for ris.Rosenkål er selvskreven hos meg.